De grønne forbrugere har magten

af Thomas Warburg // GRAMMATICUS
Foto: Frida Gregersen

Hvor og hvordan handler man bæredygtigt?  Pia Rathsach fra GoGreen Danmark viser vej i junglen af grønne muligheder, gode intentioner og forskellige mærkninger. Hendes passion for bæredygtighed har dannet grundlag for et netværk af virksomheder, som forbrugerne trygt kan vælge at handle hos.

’Jeg vil gøre bæredygtighed tilgængeligt, synligt og nemt’. 56-årige Pia Rathsach kalder sig ’grøn passionist’ og strutter af ambitioner og virkelyst fra kontoret på Nørrebro. Blikket er venligt og nysgerrigt, og man kan næsten høre hendes grønne hjerte banke. ’Bæredygtighed er meget mere end økologi, madspil og genbrug. Det handler også om de valg, du træffer, når du fx vælger bank, frisør, telefoni, transportmiddel, vaskeri og smykker’.

Viden og overblik
Hun er stifter af GoGreen Danmark, som er sat i verden for at dele viden og give overblik over, hvad der er bæredygtigt, og hvor det kan købes. ’Det startede med min egen forvirring: Jeg ville gerne handle ansvarligt, men syntes, det var svært at finde ud af, hvor jeg skulle gøre det. Hvor ligger de økologiske spisesteder? Hvad skal jeg gå efter, når jeg vælger tøj, og hvad er en bæredygtig gave? Da vi startede GoGreen Danmark i 2010 var der langt mellem mulighederne’, fortæller hun.

Pias eget behov for et grønt overblik blev til en forretningsidé. Med GoGreen Danmark har hun bygget bro mellem forbrugere, kommuner og virksomheder, fordi det er i fællesskabet, vi for alvor kan gøre en forskel. GoGreen Danmark er et netværk af virksomheder, som har bæredygtigheden som en central del af DNA’et. For at komme med i netværket bliver virksomhederne vurderet ud fra deres forskellige certificeringer samt miljømæssige og sociale ansvarlighed. De næsten 250 virksomheder kan nu findes på GoGreen Danmarks forskellige grønne bykort, hjemmeside og snart også i en app. Netværket findes i flere byer, og ambitionen er at blive landsdækkende. Du skal kunne handle bæredygtigt uanset hvilken by, du besøger.

Forbrugerne har magten
‘Vi vælger selv, hvilke virksomheder, der skal have vores penge, og jeg synes jo, at de virksomheder, der gør en seriøs indsats for at mindske de miljømæssige og sociale udfordringer, vores planet står over for, skal have de fleste. Sådan er det ikke i dag. Vi er vanemennesker og tyer ofte til de nemme løsninger, når vi køber ind og shopper. Derfor er vi-gør-som-vi-plejer måske en af de største udfordringer for den grønne omstilling. Vi kan forbedre vilkårene for vores planet ved at stemme med pengepungen’, mener Pia.

Pias egen hverdag er også blevet påvirket af arbejdet med bæredygtighed. ‘Jeg er blevet smittet af min egen passion’, griner Pia, der gladelig arver tøj fra veninder, bruger cyklen som transportmiddel og får syet gammelt tøj om, så det igen er godt at gå i. Det er svært at slippe lysten til at ‘smitte’, og det har familie og venner for længst mærket. Gavepapir går igen fra år til år, og gaverne er hentet i GoGreen-netværket. ’Faktisk er der mange ting, der er blevet meget nemmere. Der er SÅ mange butikker, jeg slet ikke behøver gå ind i, og selv om familien i starten var sådan ”åh nej nu igen”, så sker det stadig oftere, at ønsket er en gave fra et af medlemmerne. Fordi det er lækkert, det holder, og så er det bare dejligt at få noget, der er produceret med omtanke.’

’Jeg tror på, at bæredygtighed skal mærkes, smages og opleves. I GoGreen Danmark vil vi inspirere forbrugerne og supplerer derfor vores bykort, hjemmeside og snart app med foredrag, guidede ture, blogs og events’.

Kommet for at blive
’Heldigvis stiger interessen, både hos forbrugerne og i virksomhederne. Den unge generation er virkelig dedikeret og går ofte all in. Vi har delt knapt en halv million kort ud i forskellige kommuner og har næsten 5.000 besøg på hjemmesiden hver måned. Og antallet stiger. Desuden oplever vi en sigende interesse fra studerende, politikere og de såkaldte øko-turister, der søger inspiration i GoGreen Danmarks netværk. De efterspørger alle sammen bæredygtige virksomheder’, siger Pia begejstret. ’Omstillingen er i gang. Det går bare ikke helt så hurtigt, som jeg kunne ønske mig’, næsten råber hun utålmodigt.

’Når vores nye app for alvor får fat, er visionen, at du kan finde vej og handle bæredygtigt, uanset hvor du skal hen. Medlemmerne vokser i fællesskabet og bruger hinanden på kryds og tværs. Trods forskellige brancher og størrelser, så har de helt overordnet en fælles vision om at gøre godt i verden med deres virksomhed. Det er den vej, det skal gå – det kræver forbrugerne!’, slutter Pia Rathsach med det grønne hjerte.

(bragt i Politikens tillæg Grønt hverdagsliv d. 21. april 2018)

 

Dette indlæg blev udgivet i interview, journalistik og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *