Sunde farver på tallerkenen

af Thomas Warburg // GRAMMATICUS , foto: Irene von Folsach

Foråret har været lidt længe undervejs i år. Men farver, vitaminer og smil kom alligevel frem, da 23 beboere fra Gadehavegård og Taastrupgaard satte hinanden i stævne for at blive klogere på bæredygtig og sund verdensmad i farver.

Beboerne i de to store boligafdelinger i Høje Taastrup var spændte på første undervisningsdag i skolekøkkenet på Gadehaveskolen. De har fået en invitation til at lave mad med naboen. Sammen skal de uddanne sig til at være en del af et frivilligt madteam, der kan lave mad til deres naboer i et folkekøkken. Til dagens undervisning lærer de også om de ti kostråd, at tænke i bæredygtighed, dyrevelfærd og økologi, og at kende forskel på de mange forskellige mærkninger af fødevarer.

De madglade beboere havde allerede lært hinanden lidt at kende. Før de blev sluppet løs i
køkkenet sammen, har de nemlig fået undervisning i køkkenhygiejne. Så grundigt, at de alle har fået et officielt hygiejnebevis.

Nordafrika kombineret med det nordiske
Dagens ret i skolekøkkenet tirsdag den 3. april, var grøntsagsdeller á la Marokko, grillet tunesisk salat og en sprød appelsinsalat med årstidens grøntsager som gulerødder og broccoli. Desuden skulle holdene lave fladbrød.
Hafida fra Madskolen Jorden Rundt ledte slagets gang. Hun har selv marokkansk baggrund og er en af de madværtinder, madskolen bruger til undervisningen i verdensmad. Hun instruerede beboerne i hendes egne opskrifter, som hun selv har lært i familien og i tiden i Danmark – nemlig at kombinere det nordafrikanske køkken med en række nordiske ingredienser.

Køkkenet summede hurtigt af aktivitet. Kursisterne smilede, snakken gik da aftenens opskrift skulle gennemlæses og opgaver fordeles i grupperne.’Når vi underviser kursister med forskellige baggrunde, kommer der altid sjove, rørende og personlige historier om mad, vaner og traditioner frem’, siger Irene, der er leder af Madskolen Jorden Rundt. ’Alle har en god historie. Mad bringer virkelig mennesker sammen. Det vil vi gerne formidle. Vi opfordrer derfor altid kursisterne til at dele deres historier om mad. Brug fx de sociale medier til at sprede de glade fortællinger, oplevelser og minder om mad. Og brug gerne mange billeder’, opfordrer hun.

   

Nye netværk
Alle har deres egen måde at gøre tingene på i køkkenet og det kan være udfordrende at skulle følges ad med nogle, man ikke kender så godt endnu. Derfor blev kursisterne delt op i fem små teams. ’Vi vil gerne prøve at blande holdet lidt’, fortæller Salma fra Det spirer i Gadehavegård (den boligsociale helhedsplan). ’Flere kender hinanden, men ingen kender alle – og det er jo netop også et af formålene ved at arbejde hen mod et folkekøkken – vi vil gerne skabe nye netværk og på den måde styrke sammenholdet blandt naboerne. Vi insisterer på, at der bliver talt så meget dansk som muligt mellem kursisterne’, siger hun. ‘På den måde kan alle hjælpe hinanden i samarbejdet.’

Dagens tema om at vælge mere grønt, frugt og fuldkornsprodukter tog Majida fra Sundhedscenter Espens Vænge sig af at formidle til holdene. ’Sund mad kan sagtens være både farverig, spændende og velsmagende’, insisterede hun fra et separat workshop-bord undervejs i madlavningen.

Øvelse gør mester
Endelig kunne vi sætte os til bords og nyde måltidet sammen. ’Vi arbejder meget med at
oparbejde nogle gode rutiner og roller, som de får brug for i et folkekøkken. Hygiejne, sundhed og madlavningen er selvfølgelig centrale elementer, og så er det vigtigt at arbejde med rollen som den gode madvært eller værtinde – hvad vil det sige? Og hvad skal der til for at nå der til, hvor man med stolthed kan invitere naboer til et fint dækket bord med retter krydret med en personlig historie’, siger Irene fra Madskolen Jorden Rundt.

Når deltagerne har trænet i køkkenet dette forår og efterår, skal de invitere andre naboer til folkekøkken. Og hvem ved – måske bliver de så glade for hinanden og madlavningen, at de i fremtiden selv laver flere folkekøkkener på egen hånd, når Madskolen Jorden Rundt er draget videre til arbejdet med nye madfællesskaber.

Samarbejdet:
Det er Madskolen Jorden Rundt, Miljø- og Energicentret i Høje Taastrup, Det spirer i
Gadehavegård (den boligsociale helhedsplan), Sundhedscenter Espens Vænge og Café Gadehjørnet, der med støtte fra Høje-Taastrup Kommune har igangsat projektet.

Vil du vide mere kan du kontakte projektleder Irene von Folsach på madskolenjordenrundt@gmail.com eller tlf: 30 95 81 52
Se flere billeder og opskrifter hos Madskolen Jorden Rundt på Facebook.

Dette indlæg blev udgivet i Madskolen Jorden Rundt, reportage. Bogmærk permalinket.